המועצה > חדשות ועדכונים > ארכיון כתבות > ארכיון כתבות 2011

ארכיון כתבות 2011

תאריך: 12/07/2011

המועצה לצרכנות לוועדה לבחינת מחירי המוצרים: בקביעת מדיניות התמודדות עם יוקר המחייה יש לקחת בחשבון גם את ההתנהלות הפוגענית של התאגידים
 
לאור המחאה הציבורית על  מחירי מוצרי המזון ועל הרווח העצום של החברות, המועצה לצרכנות גילתה תופעה חמורה ביחס למחיר המוצג לצרכנים.
המועצה דגמה גבינה לבנה מסוג "סקי" מתוצרת שטראוס (ברשת "מגה" בסניפי רמת אביב ואבן גבירול בתל אביב). הדגימה כללה  גבינה במשקלים: 250 גר';  500 גר'  ו- 750 גר'. על הגבינות שמשקלן 500 ו- 750 גר', נרשם בכיתוב מובלט (על גבי פס הבלטה צהוב)  "אריזת חיסכון" , וכך גם במארזים של 500  750 גרם , של גבינות תנובה עליהם  צוין באופן מובלט "אריזת חסכון.

לעמדת המועצה לצרכנות הביטוי "אריזת חיסכון" המצוין  על  אריזה גדולה מהאריזה הבסיסית, נתפס ע"י הצרכן כהבטחה כי מדובר במוצר שמחירו זול יותר ביחס למחיר הבסיסי. צרכן סביר יניח  כי מחיר אריזת חיסכון  בת 500 גר' , יהיה נמוך מכפל מחיר אריזה בת 250 גר' , ובאותו האופן יניח כי מחיר "אריזת חיסכון"  של גבינה שמשקלה 750 גר' יהיה נמוך ממכפלה ב-3 ממחיר אריזת אותו מוצר במשקל 250 גר'.

אולם מהבדיקה עלה כי  מחיר אריזת חיסכון  בת 500 גר', זהה לחלוטין לשתי יחידות מידה של אותו המוצר במשקל 250 גר' , ומחיר אריזת חיסכון של 750 גר זהה למחיר 3 אריזות של 250 גרם. 
הכיתוב "אריזת חיסכון" כשאין חיסכון, מהווה עבירה לכאורה על איסור ההטעיה בחוק הגנת הצרכן.  סימון מוצר כ"אריזת חיסכון" (על ידי היצרן) מהווה תמריץ לצרכנים להעדיף את המוצר ה"חסכוני" כביכול, ולרכוש כמות גדולה יותר מזו שהיה רוכש אלמלא  ה"חיסכון" ואף מטעם זה מהוה הכיתוב עבירה לכאורה על איסור ההטעיה.

במצב בו תמחור המוצרים פוגע בצרכנים, נדרשת פעולה נמרצת ותקיפה למיגורה של הטעייה ופגיעה בצרכנים.
המועצה העבירה את הממצאים לעו"ד תמר פינקוס, ראש הרשות לסחר ההוגן, בבקשה שתבחן את ההיבטים החוקיים של הפרשה, ותנקוט צעדים בהתאם.
מנכ"ל המועצה לצרכנות עו"ד אהוד פלג, פנה למנכ"ל התמ"ת בבקשה  לקחת בחשבון בדיוני הועדה גם את אופן התנהלותם של התאגידים העסקים מול הצרכנים, כגורם המוסיף על ההכבדה  על כיסם.